Odporniška fotografija.
Slovenska odporniška fotografija se je razvila iz tako
imenovane predvojne socialne ali družbenokritične fotografije. Predvojni
fotografi so dokumentirali nastop okupacijskih oblasti in nato delovali znotraj
fotoreporterskih služb v različnih partizanskih enotah. Po začetku druge
svetovne vojne in vse do osvoboditve leta 1945 je v tem okviru delovalo več kot
160 avtorjev fotografov, ki so zapustili več kot 100.000 enot slikovnega,
fotografskega in filmskega gradiva. Sicer pa je bilo o fotoreporterski službi
iz obdobja narodnoosvobodilnega boja v slovenski povojni literaturi bolj malo
napisanega, saj je slovensko zgodovinopisje partizansko gibanje preučevalo
predvsem z vojaškega vidika. Šele v sedemdesetih in osemdesetih letih 20.
stoletja so se začele v zgodovinski bibliografiji pojavljati tudi študije o
drugih temah ter vidikih narodnoosvobodilnega boja in partizanske
organiziranosti. V oddaji Sledi časa, v nedeljo 11. 05. 2005 ob 17,20h na Prvem programu Radia Slovenija, bomo spoznali
fotografe in njihovo delovanje med drugo svetovno vojno.
Dejan Vončina
 |
Dejan Vončina, foto Valter Leben |
Raziskovanje obsežnega slikovnega gradiva, ki sodi med odporniško
fotografijo, se je za muzejskega svetnika v pokoju, zgodovinarja in profesorja
sociologije Dejana Vončino začelo, ko se je zaposlil v fototeki Muzeja novejše
in sodobne zgodovine v Ljubljani.
Stareslike
V zapisu sem uporbaili fotografije, ki jih je Dejan Vočniča objavil na spletnih straneh Stareslike.
 |
Dejan Vončina na srečanju Stareslike; foto vir Miloš Toni |
Sodelavci Stareslike dnevno sodelujejo v glavnem preko telefona ali interneta. Enkrat letno pa se dobimo v živo in takrat se kar ne morejo naklepetati.
 |
Ustvarjalke in ustvarjajci izjemno zanimivih spletnih vsebin Stareslike.org, foto vir Miloš Toni |
Začetki
Ko govorimo o urbani ali tudi socialno čuteči fotografiji,
ki se je v času okupacije prelevila v ilegalno fotografijo, je bila ta
najmočnejša v Ljubljani, pove Dejan Vončina.
Okupacija
Ob okupaciji fotoreporterska dejavnost tudi zaradi tajnosti še ni bila
organizirana, je pa bila zaradi svoje propagandno-dokumentarne vloge že ob
začetku vojne izredno pomembna. Temeljila je na posameznih pobudah fotografov,
ki so delovali v ilegali, v partizanskih enotah in na terenu.
 |
Vojna napoved 6. aprila 1941 ob 7. uri in 10 minut, foto Miran Pavlin, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/
|
 |
Italijanska vojska zaseda Ljubljano, Kongresni trg 12. aprila 1941 ob 12.10., foto Miran Pavlin, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/
|
 |
Slike italijanskega kralja in Mussolinija ob proslavi priključitve Ljubljanske pokrajine Italiji 3. maja 1941. foto Miran Pavlin, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/
|
 |
Italijanske zastave na palači nekdanje banske uprave, Ljubljana 3. maja 1941. foto Miran Pavlin, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/
|
 |
Italijanski kažipot za Logatec, Ljubljana 6. maja 1941. foto Miran Pavlin, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/ |
 |
V pekarni Piskar na Tyrševi cesti je kruh razprodan, Ljubljana 7. junija 1941. foto Miran Pavlin, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/ |
V partizanih
Organizirana fotoreporterska služba je nastopila zaradi potreb NOB; izoblikovali sta se Fotosekcija Glavnega štaba Slovenije (GŠS) in Fotosekcija Slovenskega narodnoosvobodilnega sveta (SNOS), ki sta centralizirali fotoreportersko službo in določili pravila njenega delovanja.
 |
Boji za Ljubno, Šlandrova brigada, 31. julija 1944. foto Stane Lenardič-Žan, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2024/12/20/1941-45-slovenija-stane-lenardic-zan-vojni-dopisnik-in-fotograf/
|
 |
Ujeti nemški vojaki po bojih za Ljubno, Šlandrova brigada, 31. julija 1944. foto Stane Lenardič-Žan, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2024/12/20/1941-45-slovenija-stane-lenardic-zan-vojni-dopisnik-in-fotograf/ |
 |
Napad borcev Šlandrove brigade na nemški oficirski avtomobil, Menina planina 1944. foto Stane Lenardič-Žan, foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2024/12/20/1941-45-slovenija-stane-lenardic-zan-vojni-dopisnik-in-fotograf/ |
Knjiga
V knjigi Slovenska odporniška fotografija, ki jo je Dejan Vončina pripravil skupaj s Francem Fabcem, je zapisano, da se lahko slovenska odporniška fotografija in fotografi mirno postavijo ob bok tedanjim svetovno znanim fotografom.
 |
Knjiga- Slovenska odpormiška fotografija- Franc Fabec, Dejan Vončina, foto zasebni arhiv
|
 |
Kuhinja Avbijeve čete Notranjskega odreda v Sodražici, 2. junij 1942. foto vir: |
https://stareslike.cerknica.org/2023/06/02/1941-43-slovenija-mirko-bracic-partizanski-komandant-s-kamero/
 |
Proslava imperija v nekdanji domobranski vojašnici v Ljubljani – italijanska fašistična policija in slovenska protikomunistična milica (MVAC) 9. maja 1943. foto vir: https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/
|
 |
Pogreb domobrancev iz Kočevja, Ljubljana 3. januarja 1944. https://stareslike.cerknica.org/2025/02/15/ljubljana-1941-45-miran-pavlin-urbani-fotoreporter-okupirane-ljubljane/
|
Komentarji
Objavite komentar